سه خبر علمی + سه خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

استرس پدر رشد مغزی فرزند را مختل می‌کند

پژوهشگران دریافته اند، استرس در دوران پیش از بلوغ و جوانی بر روی اسپرم مردان تاثیر ماندگاری می گذارد به طوری که این تاثیر می تواند بر رشد مغزی فرزندان این مردان موثر باشد.
دانش پژوهان دانشگاه پنسیلوانیا، این ارتباط اپی ژنتیک را که پیش از این بررسی نشده بود به بیماری های مرتبط با استرس از جمله اضطراب و افسردگی از پدر به فرزند ارث می رسد، نشان دادند.
در حالی که تحقیقات پیشین نشان داده است که چالش های محیطی مانند رژیم غذایی، سوء مصرف دارو و استرس مزمن مادران طی دوران بارداری می تواند بر رشد عصبی نوزاد تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به برخی از بیماریها را در آنها افزایش دهد، اما تا کنون به تاثیراتی که پدر بر فرزند خود می گذارد کمتر پرداخته شده است.
محققان نشان داده اند که استرس در دوران پیش از بلوغ و جوانی در موش های نر نشانگر اپی ژنتیکی را در اسپرم آنها القا می کند که محور HPA – منطقه ای از مغز که واکنش به استرس را مدیریت می کند- در فرزندش دوباره برنامه نویسی می شود.
محققان دریافتند به طور شگفت انگیزی فرزندان نر و ماده این موش های پدر واکنش پذیری پایینی به استرس دارند.
این ناهنجاری مسیر استرس – وقتی که واکنش پذیری افزایش یا کاهش می یابد- نشانه ای از آن است که یک ارگانیسم توانایی واکنش مناسب به محیط متغیر را ندارد. در نتیجه، واکنش استرس آنها بی قاعده می شود که می تواند به اختلالات مرتبط با استرس منجر شود.
این پژوهشگران می گویند برای نخستین بار نشان دادیم استرس در دوران پیش از ازدواج حتی در دوران پیش از بلوغ در مردان، می تواند تغییرات بلند مدتی بر روی اسپرمی بگذارد و تنظیم محور HPA را در فرزندان دوباره برنامه نویسی می کند.
این یافته ها حاکی از آن است که قرار گرفتن والدین در معرض استرس می تواند با بروز برخی بیماری های عصب روانی در فرزند مرتبط شود. در این بررسی، موش های نر چه پیش از بلوغ و چه در اوایل جوانی و پیش از جفت گیری، به مدت شش هفته در معرض استرس مزمن قرار گرفتند.
محققان دریافتند فرزندان موش های نری که در معرض استرس قرار داشتند به طور قابل توجهی در زمان واکنش به استرس، دچار کاهش سطح هورمون استرس کورتیکوزترون – در انسان، کورتیزول- شدند.
پژوهشگران این پروژه می گویند کاهش واکنش استرس فیزیولوژیکی می تواند منعکس کننده برخی از فواید تکاملی سازگاری باشد که به فرزندان منتقل می شود تا در آنچه که انتظار می رود محیط پر استرس تری باشد، دوام بیاورد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Neuroscience منتشر شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279720

چگونه برخی پستانداران نفس خود را 90 دقیقه نگه می‌دارند؟

 زیست‌شناسان دانشگاه لیورپول توانسته‌اند دلیل اینکه چگونه پستاندارانی مانند نهنگ عنبر که شیرجه‌های عمیق می‌زنند، می‌توانند نفس خود را بیش از یک ساعت حبس کنند را پیدا کرده‌اند.
به گفته دانشمندان این توانایی از آنجا نشات می‌گیرد که این پستانداران از پروتئین های باردار الکتریکی در خون خود برخوردارند.
به باور محققان، این نتایج ممکن است بتواند دلیل اینکه چرا این حیوانات می‌توانند نفس خود را برای بیش از یک ساعت حبس کنند در حالیکه سایر پستانداران تنها قادر به انجام این کار برای چند دقیقه هستند، را توضیح دهد.
نهنگهای عنبر برخی از طولانی‌ترین شیرجه‌ها را در میان پستانداران دارند که برخی از آنها 90 دقیقه نیز طول می‌کشد. این در حالیست که دلفینها و سایر نهنگها تنها برای 20 دقیقه می‌توانند زیر آب بمانند.
طولانی‌ترین زمانی که یک انسان توانسته نفس خود را در زیر آب حبس کند 19 دقیقه بوده که توسط پیتر کولات، قهرمان شیرجه آزاد سوئیسی ثبت شده است.
این محققان یک نشانه مولکولی خاص پروتئینی موسوم به میوگلوبین را که اکسیژن را وارد خون می‌کند، در 100 گونه متفاوت پستاندار بررسی کردند.
آنها دریافتند که در موجوداتی که شیرجه‌های عمیق می‌زنند، این پروتئین از بار الکتریکی بیشتری برخوردار می‌شود.
این بار باعث دفع پروتئینها توسط یکدیگر شده که از شکل‌گیری توده‌ها برای انتقال اکسیژن جلوگیری می‌کند.
به گفته دانشمندان، این بدان معنی است که نهنگهای عنبر می‌توانند میوگلوبین بیشتری را در ماهیچه‌های خود نگهدارند بدون اینکه به عملکرد آنها تاثیر بگذارد.
میوگلوبین معمولا رنگ قرمز گوشت را تامین کرده و در تراکمهای بسیار بالا در ماهیچه‌های پستاندارانی که در اعماق دریا شکار می‌کنند، دیده شده‌اند. این امر باعث تیره و سیاه بودن رنگ ماهیچه‌های آنها شده است.
این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده می‌تواند همچنین به ارتقای درک بیماریهای انسان مانند آلزایمر که در آنها پروتئینها به یکدیگر می‌چسبند، کمک کند. از دیگر کاربردهای آن می‌تواند کمک به تولید جایگزین‌های مصنوعی خون باشد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279726

کشف عضوی جدید در بدن انسان!

محققان دانشگاه ناتینگهام بخش جدیدی را در چشم انسان کشف کرده‌اند که اگرچه تنها 15 میکرون ضخامت دارد، اما کشف آن باعث می‌شود تا جراحی چشم آسان‌تر و امن‌تر شود.

جدیدترین بخش اضافه شده به آناتومی بدن انسان تنها 15 میکرون ضخامت دارد، اما کشف آن باعث می‌شود تا جراحی چشم آسان‌تر و امن‌تر شود. دکتر هارمیندر دوا، استاد دانشگاه ناتینگهام اخیرا لایه جدیدی در قرنیه چشم انسان کشف کرده است و آن را لایه دوا (Dua's Layer) نامیده است.

لایه دوا پشت قرنیه قرار می‌گیرد، که پیش از این گمان می‌شد تنها دارای 5 لایه است. دوا و همکارانش با تزریق هوا به درون قرینه چشم‌های اهدایی و اسکن هر لایه با میکروسکوپ الکترونی این عضو جدید بدن انسان را کشف کرده‌اند.

 این محققان عقیده دارند که بروز پارگی در این لایه جدید مسئول ایجاد بیماری آب‌آوری قرنیه است؛ اختلالی که منجر به جمع شدن مایع در قرنیه چشم می‌شود. به گفته دوا، افزایش دانش پزشکان درباره این لایه جدید می‌تواند برای بیمارانی که تحت عمل پیوند قرنیه و کاشت قرنیه قرار می‌گیرند، دستاوردهای مهمی داشته باشد.

پرفسور دوا می‌گوید: «این کشف مهمی است که باعث می‌شود مجبور شویم کتاب‌های درسی چشم پزشکی را از نو بازنویسی کنیم. از نقطه نظر کلینیکی، بیماری‌های زیادی وجود دارند که پشت قرینه را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ و متخصصان بالینی سراسر دنیا از ین پس می‌کوشند تا آنها را به وجود، غیبت یا پارگی لایه جدید نسبت دهند.»

نتیجه این مطالعه در شماره اخیر مجله Ophthalmology به چاپ رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279832

ریزش چاه جان كارگر مقنی را گرفت

بامداد امروز بر اثر ریزش دیواره چاهی در خیابان آیت تهران، یك كارگر مقنی كشته شد.

در عمق هفت متری چاه به یکباره دیواره دچار ریزش شده، سه تن از کارگرانی که مشغول کار بودند در زیر خاک مدفون شدند، در این حادثه یک کارگر به طور کامل در زیر خاک مدفون و صورت دو کارگر دیگر مشخص بود که عملیات آتش‌نشانان با محوریت نجات این دو کارگر آغاز شد.

دو کارگر ۲۵ و ۳۲ ساله که از اتباع افغانستان بودند را زنده از زیرآوار خارج کرده و تحویل تکنیسین‌های اورژانس دهند.

جسد کارگر ۲۲ ساله‌ای تبعه افغانستان که در زیر تله‌ای از خاک مدفون شده بود، خارج شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81252

۳۰۰ کارگر کارخانه «نایک» در کامبوج اخراج شدند

۳۰۰ کارگر کارخانه تولید محصولات «نایک» در کامبوج به دنبال اعتراض به شرایط کاری خود اخراج شدند.
اخراج این کارگران به دنبال اعتراض‌های چند هفته اخیر آن‌ها نسبت به پایین بودن دستمزد‌ها و درخواست برای افزایش حقوقشان صورت گرفته است.
ارزان بودن نیروی انسانی در کامبوج باعث شده است بسیاری از برندهای معروف جهانی محصولات خود را در این کشور تولید کنند.

حدود ۳۵۰ هزار کارگر در صنعت منسوجات کامبوج مشغول به کار هستند.
در حال حاضر متوسط حقوق ماهانه کارگران کارخانه منسوجات نایک در کامبوج تنها ۷۴ دلار است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81001

مرگ سه كارگر در جریان انفجارهای کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی

درپی انفجار در کارخانه نیتروژن در منطقه دونالدسونویل ایالت لوئیزیانای امریکا دست کم یک كارگر کشته شد و پنج كارگر دیگر زخمی شدند.

گفته می شود كه حال سه نفر از كارگرانی كه در جریان این انفجار زخمی‌شده‌اند وخیم است.

این انفجار یک روز پس از آن صورت گرفت که بر اثر وقوع انفجار مهلکی دیگر در یک کارخانه دیگر تولید مواد شیمیاییT واقع در فاصله ده مایلی این مکان نیز دو كارگر کشته  و بیش از ۱۰۰ كارگر دیگر زخمی شده بودند.

انفجار اخیر در یک شهر بندری کوچک در کرانه روزخانه می‌سی سی پی واقع در صد کیلومتری شمال غرب نیواورلئان روی داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81495

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب